مارتین کوپر، مخترع تلفن همراه، به‌تازگی نظرات جالب خود در خصوص گوشی های موبایل و آینده این صنعت را بیان کرده است. او هرسال جدیدترین آیفون های اپل را خریداری می‌کند!
 
ظرف پنجاه سال گذشته، دنیای تکنولوژی پیشرفت‌های فوق العاده‌ای را به چشم دیده است!

محصولات تکنولوژیک شگفت‌انگیزی مثل ربات‌های هوشمند انسان نما یا بات‌های هوش مصنوعی با قابلیت‌های نامحدود از جمله مواردی هستند که چند دهه پیش حتی به ذهن بشر هم خطور نمی‌کردند.

حدود پنجاه سال پیش، مارتین کوپر نخستین تماس تلفنی دنیا را برقرار کرد. با این حال، پس از گذشت چند دهه، گوشی‌های موبایل به اجزایی جدانشدنی از زندگی بشر تبدیل شده‌اند.

امروزه نفوذ گوشی های موبایل در زندگی انسان‌ها به‌حدی است که حتی تصور یک روز زندگی بدون آن‌ها نیز عذاب‌آور است. با این حال، مخترع تلفن همراه معتقد است که بشر بیش از حد به گوشی‌های هوشمند وابسته شده و این وابستگی ممکن است تبعات جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

کوپر در تاریخ سوم آوریل سال ۱۹۷۳ تماس تلفنی تاریخی خود را از آزمایشگاه موتورولا برقرار کرد. این تماس تلفنی، نقطه عطفی در صنعت گوشی های هوشمند به شمار رفته و زمینه‌ساز پیشرفت‌هایی باورنکردنی در این زمینه شد.

او به‌تازگی در پنجاهمین سالگرد تولد گوشی‌های موبایل، مصاحبه‌ای با رسانه فرانس ۲۴ انجام داده و نظرات خود در خصوص گوشی های موبایل و آینده آن‌ها را مطرح کرده است.

مخترع تلفن همراه به شدت به آیفون علاقمند است!
کوپر معتقد است که گوشی‌های هوشمند نسل به نسل در حالت پیشرفت هستند و این روند در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

مخترع تلفن همراه همچنین اعتراف کرد که نوه‌هایش در کار کردن با آیفون و اپل واچ به مراتب حرفه‌ای‌تر از خود او عمل می‌کنند. با این وجود او همچنان به‌طور سالیانه مدل‌های جدید آیفون و اپل واچ را خریداری می‌کند.

البته علیرغم علاقه شدید مارتین کوپر به تکنولوژی، او عقیده دارد که تعدد اپلیکیشن‌های گوشی های موبایل بیش از حد زیاد بوده و در بسیاری موارد باعث گیج شدن کاربران می‌شود.

خود او از گوشی موبایل تنها برای انجام اموری پایه‌ای نظیر برقراری تماس، ارسال پیام و سایر امور این چنینی استفاده می‌کند.

نخستین گوشی های موبایل دنیا اعم از DynaTac معروف، وزنی بیش از یک کیلوگرم داشته و عمر باتری تنها ۲۵ دقیقه‌ای را ارائه می‌کردند. در این زمینه البته کوپر معتقد است که عمر باتری کوتاه این دستگاه‌ها مشکل چندان بزرگی نیست؛ چرا که در دست نگه داشتن یک گوشی به مدت بیش از ۲۵ دقیقه چندان منطقی نیست!

همچنین قیمت نخستین گوشی های موبایل بازار در حدود ۵۰۰۰ دلار بود. با این وجود استقبال شدید کاربران در طول سال‌های گذشته باعث پیشرفت‌های چشمگیر در این زمینه و در نتیجه کاهش قیمت این محصولات در گذر زمان شد.

مخترع گوشی موبایل معتقد است که هر نسل از این دستگاه‌ها هوشمندتر از نسل پیشین خود است و سرانجام بشر استفاده حداکثری از این دستگاه‌ها بدون نیاز به روشن نگه داشتن دائمی آن‌ها را تجربه خواهد کرد.

مارتین کوپر همچنین فکر می‌کند در آینده می‌توان از گوشی های هوشمند حتی برای تشخیص و یا درمان بیماری‌ها نیز استفاده کرد.

در حال حاضر گوشی های موبایل و ساعت های هوشمند با ارائه قابلیت‌های متعددی نظیر پایش ضربان قلب، تحت نظر گرفتن فعالیت‌های فیزیکی، کنترل و تنظیم ادوات شنوایی، نظارت بر عملکرد برخی اجزای داخلی بدن مثل ضربان‌ساز (Pacemaker) کارآیی های فراوانی در این زمینه دارند. با این حال کوپر عقیده دارد دامنه کارایی این دستگاه‌ها در حوزه سلامت بسیار بیش از این خواهد بود.

کوپر در خصوص استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند و وابستگی به آن‌ها هشدار می‌دهد!
در سال ۱۹۷۳، کوپر و همکارانش پیش‌بینی کردند که در آینده تقریبا همه افراد گوشی های موبایل در اختیار خواهند داشت.

این پیش بینی کوپر خیلی زود به واقعیت تبدیل شد و گوشی های موبایل امروزه تقریبا دنیا را به تسخیر خود درآورده‌اند.

البته علیرغم تمامی تغییرات مثبتی که گوشی های هوشمند به صورت بالقوه و بالفعل در زندگی انسان‌ها ایجاد کرده‌اند، روند بسیار سریع نفوذ این دستگاه‌ها در زندگی انسان‌ها باعث شده که مخترع تلفن همراه در خصوص تاثیرات سوء استفاده بیش از حد از این دستگاه‌ها به کاربران هشدار دهد!

او در این زمینه به کاربران گوشی های موبایل توصیه کرده که بیش از حد به گوشی‌های خود وابسته نشده و سعی کنند از این دستگاه‌ها به‌صورت مفیدتری استفاده کنند.

مارتین کوپر یکی از چهره‌های ماندگار دنیای گوشی های موبایل به شمار می‌رود و اظهار نظر او در خصوص آینده این صنعت می‌تواند حائز اهمیت فراوانی باشد.

او ضمن تاکید فراوان بر اهمیت گوشی‌های هوشمند در زندگی روزمره امروز و فردای کاربران، در خصوص خطرات وابستگی بیش از حد به این دستگاه‌ها نیز هشدار می‌دهد.

مخترع تلفن همراه معتقد است گوشی های هوشمند می‌توانند ظرف یک یا دو نسل آینده برخی بیماری‌ها را نیز درمان کنند.