از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، خبرهای زیادی مبنی بر پاتک برخی نیروهای داوطلب بین‎المللی به تأسیسات روسی شنیده می‌‎شود که البته با جنگ فعلی متفاوت است. این پاتک در حوزه سایبری اتفاق افتاده که در آخرین مورد آنها اعلان جنگی از سوی ۳۰ هزار هکر علیه سایت‎های دولتی روسیه صورت گرفته است.

روزنامه گاردین روز گذشته گزارشی را در خروجی سایت خود منتشر کرده که نشان می‎دهد ارتشی از هکرهای داوطلب از کشورهای مختلف قصد دارند با اقداماتی بسیار گسترده، به تاسیسات زیرساختی سایبری روسیه حمله کنند.

تیم مدیریت کننده این هکرها ظاهراً از بستر تلگرام برای جذب نیروهای مورد نظر خود استفاده کرده و قصد دارد حملات را در مقیاس و سطوح فنی و امنیتی مختلف ترتیب دهد تا بتواند به اهداف خود در حمله به وبسایت‎های منسوب به دولت و نهادهای روسی، برسد.

ذکر این مورد حائز اهمیت است که تا به امروز گروه‎های هکری مختلفی مانند گروه انانیموس، اعلان جنگ خود علیه وبسایت‌‎های روسی را مطرح کرده‎اند ولی حقیقت آن است که هیچ کدام از عملیات سایبری انجام شده تا به امروز نتوانسته تأثیر ملموسی روی وضعیت جنگ روسیه و اوکراین بگذارد.

اما همانطور که گفته شد ایده جدید که شامل استفاده از تعداد گسترده هکرها برای حمله به تأسیسات سایبری روسیه است در حال حاضر عملیات مختلف خود در ایجاد اختلال در عملکرد وبسایت‎های مختلف روسی را آغاز کرده‎اند که در همین زمینه گزارش اخیر NetBlocks نشان می‎دهد اختلالات ملموسی در عملکرد برخی از وبسایت‎ها و رسانه‎های منتسب به دولت روسیه اتفاق افتاده است.

نکته دیگر این است که اواخر ماه گذشته میلادی، میخائیلو فدروف، معاون نخست وزیر اوکراین نیز طی پیامی از افراد متخصص در این حوزه خواست که اقدامات هکری علیه نهادهای سایبری روسیه را انجام داده و به گروه‎های مرتبط در این زمینه بپیوندند. فدروف در توییتی در این باره گفت:

ما در حال ایجاد ارتشی قدرتمند در حوزه IT هستیم. در این ارتش وظایفی برای همه افراد وجود خواهد داشت. ما به مبارزه در جبهه سایبری ادامه خواهیم داد.
فارغ از موضوع فوق، ظاهراً تقابل سایبری روسیه و اوکراین، سابقه بسیار بیشتری از تقابل نظامی رو در روی فعلی دارد. بنابر اعلام یکی از کارمندان شرکتی فعال در حوزه امنیت سایبری در اوکراین، تک و پاتک‎های سایبری روسیه و اوکراین به صورت ملموسی از سال ۲۰۱۴ به بعد گسترش یافته و در همین زمینه عملیات مختلفی از سوی دو کشور علیه یکدیگر صورت گرفته که بیشتر آنها در جهت اعمال فشار تبلیغاتی بوده است.

به هر حال این روزها جنگ و تقابل نظامی تنها روش‎های زورآزمایی دولت‎ها و کشورها نیست و بسیاری از اتفاقات در سمت تاریک وب و دنیای سایبری اتفاق می‎افتد؛ جایی که جنگ‎ها بسیار زودتر از تقابل مستقیم آغاز شده و خبرها بسیار کمتر از جنگ‎های سنتی بازتاب داده می‎شوند.