راه‌های جلوگیری از سرقت خودرو

آلابست/ چیزی که نسبت به آن مطمئن هستیم این است که در این دوره، خودرو یکی از اجزای جدانشدنی و الزامات مهم برای زندگی است و سالانه قیمت این وسیله مهم به صورت نجومی رشد دارد به طوری که می‌توان گفت یکی از مهمترین و گران‌قیمت‌ترین وسایل در زندگی‌های امروزی به شمار می‌رود.

بررسی آمار سرقت خودرو در ایران
چیزی که هر ساله شاهد آن هستیم این است که با وجود این که سیستم‌های امنیتی و تجهیزات ضد سرقت خودرو، پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند و روزانه نمونه‌های جدیدتری از این تجهیزات به بازار عرضه شده است، سرقت خودرو و روش‌های متغیر و پیشرفته‌ای که سارقان برای انجام این کار پیش می‌گیرند نیز تغییر کرده است و دغدغه‌ای بسیار بزرگ برای مالکین و دارندگان خودرو به وجود آورده است.

شاید بتوان به این نتیجه رسید که قیمت‌های افزایش قیمت خودروها یکی از مواردی است که باعث می‌شود دزدان زیادی در بازار دندان طمع برای خودروها تیز کنند.

با این تفاسیر معمولا این سوال در ذهن مردم پیش می‌آید که چه راهکاری برای جلوگیری از سرقت خودرو وجود دارد چرا که نمی‌توان به طور مداوم در کنار خودرو باشیم که مبادا توسط سارقان برای آن مشکلی پیش بیاید.
 

سارقین از چه روش‌هایی اقدام به سرقت می‌کنند؟
معمولا راه‌های زیادی وجود دارد که سارقین برای انجام این عمل به کار می‌گیرند؛ بعضی از آن‌ها، با باز کردن درب خودرو، یا این که بعضی با شکستن شیشه اقدام به عمل سرقت خودرو می‌کنند.

در برخی موارد نیز با از کار انداختن دزدگیر خودرو این کار را انجام می‌دهند چرا که دزدگیر و آژیر ضد سرقت بعضی از اتومبیل‌ها را به راحتی می‌توان از کار انداخت.

چند راهکار و روش مناسب برای پیشگیری از سرقت
تصور کنید که یک روز از منزل یا محل کار خود خارج می‌شود و به قصد سوار شدن خودرو به طرف محل پارک می‌روید می‌بینید خودرویتان نیست. چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ بنابراین سعی کنید تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید تا با یک لحظه سهل انگاری، خودرویی که برای خرید آن، هزینه هنگفتی کرده‌اید را از دست ندهید.

از پارکینگ‌های مجهز و امن عمومی استفاده کنید
بعضی از افراد در زمانی که می‌خواهند از خودرو خود چند ساعتی دور شوند، ممکن است اینطور فکر کنند که چه کاری است که خودرو را به پارکینگ ببریم و هزینه اضافه پرداخت کنیم؛ به جای این کار ترجیحا خودرو را در گوشه ای از خیابان‌ها پارک کرده و به دنبال کار خود می‌روند که این کار، به نوعی سهل‌انگاری محسوب می‌شود و احتمال دسترسی سارقان به خودرو بیشتر می‌شود. بنابراین بهتر است برای اطمینان خاطر از خودرو، آن را در پارکینگ‌های امن و مجهز بگذارید.

هنگام پارک خودرو دقت لازم و کافی به خرج دهید
هیچوقت خودرو را در مکان‌های خلوت، کوچه‌های پرت و یا جاهایی که تاریک و سوت و کور است پارک نکنید چرا که معمولا در مکان‌هایی که در معرض دید نیستند و افراد، کمتر رفت و آمد می‌کنند احتمال دزدی زیاد است. بنابراین سعی کنید خودرو را در مکان‌هایی که رفت و آمد زیاد است و یا دوربین مداربسته دارد مثلا در نزدیکی‌های مجتمع‌های بزرگ و یا اطراف بانک‌ها و مکان‌هایی از این قبیل پارک کنید چرا که در این مکان‌ها اگر سارق به سراغ خودرو بیاید بهتر شناسایی می‌شود.

 
استفاده از دزدگیرهای مدرن با امنیت بالا
این روزها به دلیل نوسانات بالایی که قیمت خودروها دارد این وسیله به یک سرمایه مهم و بزرگ تبدیل شده است. بنابراین باید به خوبی از آن نگهداری کنیم و کاملا مواظب باشیم که با یک سهل انگاری آن را از دست ندهیم.یکی از بهترین و مناسب‌ترین ابزارها برای جلوگیری از به سرقت رفتن خودرو، استفاده از دزدگیر است. دزدگیرهای مناسب می‌تواند تا حد زیادی امنیت خودرو شما را بالا ببرد. وقتی که این ابزار بر روی خودرو فعال باشد باعث می‌شود که هرگونه دست‌کاری بر روی قفل درب اتومبیل، کاپوت، چرخ و یا صندوق ماشین، سریع آژیر به صدا درآید.

دزدگیرهای جدیدی به بازار عرضه شده‌اند که دارای امکانات زیادی هستند از جمله این که دارای ردیاب هستند و یا این که در هنگام به سرقت رفتن، مستقیم با پلیس تماس گرفته می‌شود و یا این که با ارسال پیامک خودرو به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود.

مدل‌های دیگری نیز وجود دارد که تولید آن به گونه‌ای است که نمایشگری بر روی ریموت تعبیه شده است که باعث می‌شود در زمان به سرقت رفتن اتومبیل، علاوه بر اینکه آژیر خطر به صدا درمی‌آید، ویبره و آژیر بر روی ریموت نیز به صدا درآید و گاهی نیز در صورت باز شدن درب خودرو بر روی نمایشگر ریموت نشان می‌دهد که کدام درب خودرو باز شده است. پس با کمی هزینه بیشتر و خرید تجهیزاتی از این قبیل می‌توانید امنیت خودرو خود را بیشتر کنید.

خودرو را در کنار خروجی‌ها قرار ندهید
یکی از بهترین فرصت‌ها برای سارق، زمانی است که خودرو در کنار خروجی‌ها پارک شده باشد چرا که در اینگونه مواقع، سارق می‌تواند در کمترین زمان، خودرو را از جایگاه خارج کند.

 
سوئیچ مخفی
یکی از راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو که قدیمی هم هست، این است که افراد می‌توانند سیستمی را بر روی خودروی خود به عنوان سوئیچ مخفی تعبیه کنند که اجازه ندهد دستگاه روشن شود. این سیستم از قدیم وجود داشته است و به گونه‌ای بوده است که افراد در قسمتی از اتومبیل خود، به صورت مخفی، سوئیچی قرار می‌دادند که با قطع آن، برق‌رسانی به خودرو قطع می‌شد و امکان روشن شدن آن وجود نداشت.

استفاده از تجهیزات دیگر
برای امنیت بیشتر خودرو می‌توانید از تجهیزاتی مثل قفل چرخ، قفل پدال، قفل فرمان، جی‌پی‌اس ردیاب و تجهیزات دیگری از این قبیل که امنیت خودرو از دست سارقان را بیشتر کند، استفاد کنید.

برای مثال استفاده از قفل پدال برای امنیت خودرو یک راه مناسب است و که دسترسی را برای سارق سخت می‌کند چرا که برای باز کردن قفل پدال مجبور هستند که به زیر خودرو بروند و این کار می‌تواند ریسک بزرگی برای سارق باشد چرا که با این کار نمی‌تواند دور و اطراف را به خوبی زیر نظر داشته باشد بنابراین ممکن است با دیدن قفل پدال معمولا از دزدیدن خودرو منصرف شوند.

کلید‌های یدک را در مکان های مطمئن قرار دهید
به هیچ عنوان کلید زاپاس و یدکی خود را در معرض دید قرار ندهید.

در بعضی مواقع پیش می‌آید که کلید ماشین گم می‌شود یا در ماشین جا می‌ماند و درب به صورت اتوماتیک قفل می‌شود بنابراین افرادی هستند که یک کلید زاپاس براری خودرو خود دارند. این افراد باید برای جلوگیری از به سرقت رفتن خودرو، کلید زاپاس را در جای امن و به دور از چشم دیگران قرار دهند.

وسایل و اشیا و زیورالات گران قیمت را در داخل اتومبیل قرار ندهید
بعضی از افراد معمولا وسایل گران‌قیمت خود، مثل طلا و جواهرات را در ماشین نگهداری می‌کنند. همین امر باعث می‌شود که دندان طمع سارقان برای وسایل تیز شود و به قصد به دست آوردن آن وسایل اقدام به ربودن اتومبیل کنند. بنابراین یکی از راه‌های جلوگیری از سرقت خودرو این است که این وسایل را از خودرو خارج کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *