بخش موتوراسپرت آئودی برای اولین بار با خودرویی بنام RS Q E-Tron در مسابقات رالی داکار شرکت می‌کند. این خودرو مسابقه‌ای که رسماً در همین ماه جاری رونمایی شد، برای فتح سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین مسیرها طراحی شده است. RS Q E-Tron غیر از ظاهر غیرمتعارف، به خاطر قوای محرکهٔ غیرمعمول خود هم خبرساز شده است. این خودرو به دو موتور الکتریکی مجهز است که هرکدام روی یکی از محورها نصب شده و بدون محدودیت قوانین رالی داکار می‌توانند مجموعاً تا ۶۷۰ اسب بخار قدرت تولید کنند.

این خودروی مسابقه‌ای اما از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو هم برخوردار است که مثل یک ژنراتور صرفاً به شارژ باطری‌ها می‌پردازد و به چرخ‌ها نیرو نمی‌دهد؛ اما RS Q E-Tron با این قوای محرکهٔ قدرتمند روی آسفالت ۴۰۰ متر چگونه عمل می‌کند؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، کارواو آن را در برابر یک RS E-Tron GT قرار داده است. این دو خودرو از بسیار جهات کاملاً باهم متفاوت هستند اما شباهت‌هایی هم بین آن‌ها وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، سدان جاده‌ای آئودی هم مثل RS Q E-Tron از دو موتور الکتریکی روی محورهای خود استفاده می‌کند که مجموعاً بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.

وزن این دو خودرو نیز نزدیک به هم بوده و آئودی مسابقه‌ای تنها ۷۶ کیلوگرم از سدان جاده‌ای سبک‌تر است ولی این هیولای داکار از لاستیک‌های آفرودی استفاده می‌کند که روی آسفالت نسبت به RS Q E-Tron کشش بسیار کمتری دارند. با توجه به این اطلاعات، فکر می‌کنید کدام‌یک از این دو آئودی زودتر از خط پایان ۴۰۰ متر عبور خواهد کرد؟ آیا لاستیک‌های جاده‌ای و آئرودینامیک بهتر سدان الکتریکی باعث پیروزی آن خواهد شد؟ پاسخ این سؤالات را در ویدئوی بالا ببینید.

منبع: سایت پدال و کانال یوتیوب کارواو فارسی