نگهداری از خودرو در روزهای گرم تابستانی نیاز به دانش پیچیده ای ندارد بلکه با داشتن آگاهی مختصر در مورد نحوه عملکرد قطعات در فصول مختلف سال می توانید کارآیی بیشتری را از خودروی خود انتظار داشته باشید.

همزمان با گرم تر شدن هوا شرایط نگهداری برای دارندگان خودرو نیز سخت تر شده است و گرم شدن زیاد قطعات ماشین می تواند موجب خسارت و یا از بین رفتن آن شود. پس بهتر است علاج واقعه را قبل از وقوع آن دانست و تدابیری برای نگهداری خودروی خود اندیشید.

در ادامه راهکارهایی برای نگهداری خودرو در فصل تابستان آمده است:

۱- گرمای زیاد و بیش از حد باعث آسیب‌دیدگی موتور می‌شود. بنابراین همواره از وجود آب کافی در سیستم خنک‌کننده پیشرانه یا همان رادیاتور آب اطمینان پیدا کرده و پس از پیمودن هر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر، سطح آب آن را بازدید کنید.

۲- هر ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر تسمه پروانه را بررسی کنید تا سالم بوده و لمی آن در حد و اندازه‌های توصیه شده باشد.

۳- وجود ضدیخ در آب رادیاتور حتی در فصل تابستان نیز مفید است زیرا دمای جوش آب را بالا برده و از رسوب‌گرفتگی و خوردگی زودهنگام آن جلوگیری می‌کند.

۴- به هرحال تقریباً هر دو سال یک بار باید آب درون رادیاتور را خالی کرده و اقدام به تمیز کردن و رسوب‌زدایی لوله‌های آن کرد. نکته قابل توجه آن که برخی برای جلوگیری از رسوب‌گرفتگی لوله‌های درون رادیاتور، به درون آن آب مقطر می‌ریزند. این عمل اشتباه است زیرا این کار باعث زودتر زنگ‌زدن و سوراخ شدن و خوردگی لوله‌های رادیاتور می‌شود.

۵- عملکرد نادرست و نادقیق سیستم جرقه‌زنی نیز می‌تواند سبب افزایش دمای موتور و جوش آوردن آن در تابستان شود. بنابراین بهتر است از هر ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر، دلکو بررسی و تنظیم شده و پلاتین‌های فرسوده تعویض شوند.

۶- ضمناً شمع‌ها را نیز در این فاصله بازدید و تمیز کرده و حداکثر هر ۲۵۰۰۰ کیلومتر، آنها را تعویض کنید.

۷- در فصل گرما، آب باتری‌ها نیز زودتر تبخیر می‌شود. بنابراین طی هر بار تعویض روغن، آب باتری‌ها را نیز بررسی و کنترل کنید و در صورت کمبود آب، فقط به آن آب مقطر اضافه کنید.

۸- از پارک کردن اتومبیل در زیر نور مستقیم آفتاب خودداری کنید تا بدین وسیله تبخیر بنزین از باک اتومبیل را به حداقل برسانید.