آزمایش باز شدن چترنجات آژانس فضایی اروپا

نبض فناوری/ آژانس فضایی اروپا چتر نجات مریخ نورد خود را آزمایش کرد.
 
 به رغم آنچه تصور می کنید، پیچیده ترین قسمت ارسال مریخ نورد، سفر به فضا نیست بلکه پس از رسیدن به آنجا کم کردن سرعت آن و فرود است. جو نازک مریخ، استفاده از چتر را کند می کند، به همین دلیل مأموریت های مریخ معمولاً به چترهای بسیار بزرگ و پیشرفته مجهز هستند تا به فرود آمدن در سیاره سرخ کمک کنند.

آژانس فضایی اروپا ESA و Roscosmos مریخ نورد ExoMars خود را در سال ۲۰۲۲ به مریخ خواهند فرستاد و آنها اخیراً آزمایش ارتفاع زیاد چتر نجات مریخ نورد را انجام داده اند. اما در طول آزمایش مشکلاتی وجود داشت، هنگام جدا شدن ناودان یکی از دو چتر آسیب دیده بود. این تیم داده ها را بررسی می کند و به امید رفع مشکل قبل از آزمون بعدی در اواخر سال است.

ESA دو آزمایش از این سیستم را طی ۲۴ و ۲۵ ژوئن انجام داد و با استفاده از بالون هلیوم، چتر را به ارتفاع ۲۹ کیلومتری (۱۸ مایل) برد و آن را به همراه یک ماژول نزول ساختگی که اندازه و وزن مریخ نورد را به همان اندازه شبیه سازی می کند به پایین انداخت. چتر دارای دو مرحله است: مرحله اول با عرض ۱۵ متر در حالی که وسیله نقلیه هنوز با سرعت مافوق صوت در حرکت است باز می شود و مرحله دوم با عرض ۳۵ متر که سرعت را بیشتر می کند.

تیری بلانکوآرت رهبر تیم برنامه ExoMars گفت: «ما بسیار خوشحالیم که گزارش می کنیم آزمایش چتر اصلی کاملاً عالی انجام شده است.»

بلانکوآرت در مورد مسئله چتر دوم ادامه داد: عملکرد چتر اصلی دوم عالی نبود اما بسیار بهبود یافته بود. احتمالاً سایبان اصلی چتر در قسمتهای خاصی تحت فشار بیشتری قرار گرفته است. این پارگی ایجاد کرد که توسط یک حلقه تقویت کننده Kevlar مهار شد. این تیم امیدوار است که این مسئله برای مرحله آزمایش بعدی که قرار است در اکتبر یا نوامبر سال جاری در اورگان برگزار شود حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *