کریستوفر نولان سه سال پس از آخرین فیلمش (Tenet) به کاری که به بهترین نحو انجامش میدهد بازگشته است؛ ساخت فیلمهایی با جلوه های بصری و سینمایی تکرار نشدنی، جلوههای ویژه تماشایی و داستانهای اعتیادآور.
این بار، کارگردان چیره دست از کارهای علمی تخیلی اعجاب آور دوری کرده و وارد دو ژانر مختلف شده است؛ درام تاریخی و بیوگرافی. آخرین فیلم او «اوپنهایمر» حول زندگی، وقایع و معضلات اخلاقی پیش روی جی رابرت اوپنهایمر، دانشمندی کاریزماتیک، میچرخد که در نهایت به بشریت، ابزار نابودی آن ها یعنی بمب اتم را هدیه داد.
۱. اولین فیلم نولان که صحنه های +۱۸ دارد
فیلمهای نولان به خاطر یپچ و تاب های حیرتانگیز، صحنه های میخکوب کننده و هیجانهای حاشیهای، و داستانهای جذاب شناخته میشوند. با این حال، او تصمیم گرفته است که از هر گونه خجالتی چشم پوشی کند و صحنه های دارای رتبه R (Restricted-Under 17؛ ممنوع برای رده سنی زیر ۱۷ سال) را در آخرین کار خود خود بگنجاند.
۲. «اوپنهایمر» اولین فیلم زندگینامه نولان است
این اولین بار است که او تلاش می کند اقتباس سینمایی از یک زندگی نامه بسازد. این فیلم بر اساس کتابی به نام «پرومته آمریکایی یا خدای آتش: پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر» برنده پولیتزر ساخته شده است. این کتاب برنده جایزه پولیتزر است. جایزه ای که جایزهای در روزنامهنگاری، ادبیات و موسیقی است که چندین بخش دارد و معتبرترین جایزه روزنامهنگاری در آمریکا است که هر سال (از ۱۹۱۷) با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامهنگاران، نویسندگان، شاعران و موسیقیدانان داده میشود.
۳. اوپنهایمر طولانی ترین فیلم نولان است
«اوپنهایمر» فیلمی حدودا ۳ ساعته است که از مدت زمان ۲ ساعت و ۴۹ دقیقه ای فیلم «میان ستارهای» پیشی میگیرد.
۴. وسواس نولان برای صحنه های سیاه و سفید
کریستوفر نولان برای بخشهایی از فیلم Oppenheimer سراغ فیلمبرداری سیاه و سفید روی نوار فیلم واقعی با دوربین IMAX میرود.
این نخستین بار در تاریخ سینما است که با نسبت تصویر IMAX برای تصویربرداری سیاهوسفید استفاده می شود.
۵. ساخت صحنه آزمایش هسته ای بدون جلوه های کامپیوتری (CGI !)
کریستوفر نولان از جمله کارگردانهایی است که همیشه عدم علاقهاش نسبت به جلوههای کامپیوتری (CGI) را به صراحت اعلام کرده است. او ترجیح میدهد تا با جلوههای عملی یا تکنیک خاص دوربین کار را به شکلی انجام بدهد که کمترین مقدار جلوههای کامپیوتری نیاز باشد.
نولان در مصاحبه اخیر، فاش کرد که برخی از صحنههای اوج فیلم، شامل صحنههای انفجار هستهای، بدون توسل به CGI بازسازی شدهاند. کارگردان فاش کرد که میخواهد دینامیک کوانتومی و فیزیک را تا حد امکان واقعی به تصویر بکشد.
برگرفته از economictimes
ترجمه و تدوین: فاطمه معینی