جرقهی ایدههای ناب در ذهن، نگارش، شخصیتپردازی صحیح و پیاده کردن درست آنچه روی کاغذ است همه و همه موجب ساخت یک اثر استاندارد در گونهی کمدی میشود. گونهای که این روزها فروش و مخاطب بیشتری در گیشه دارد. بنابراین فیلمساز باید با طراحی صحنههایی حرفهای یک اثر کمیک را از دیگری مجزا و ارجح کند. البته علاوه بر ممیزیها، نبود فیلمنامههای خوب و شاید به عقیدهی عدهای حضور شبکههای اجتماعی با شوخیهایی که خط قرمزی هم برایشان وجود ندارد کار اهالی سینما را کمی دشوارتر کرده باشد. در همین خصوص با «عبدالله علیخانی» تهیهکننده سینما گپ و گفتی داشتیم که از نظر میگذرانید.
عبدالله علیخانی تهیهکننده فیلمهای سینمایی «خالتور»، «شارلاتان»، «آس و پاس» و… در خصوص چگونه خنداندن تماشاگری که در فانتزی از نویسندهها و کارگردانها جلوتر است عنوان کرد: در هر شرایطی اگر قصهی خوب و ابزار ساخت آثار کمدی را داشته باشید میتوانید یک فیلم کمدی قابل قبول بسازید. معتقدم که نحوهی نگارش، گفتمان و دیالوگها بسیار اهمیت دارد. برای مثال بارها پیش آمده که چندین نفر یک جُک و لطیفهی مشابه را تعریف میکنند اما نحوهی گفتن آن بسیار متفاوت است. ممکن است اگر من آن را تعریف کنم قهقهه بزنید اما اگر شخصی دیگری بگوید برایتان بیمعنا و بیمفهوم باشد.
تهیهکننده فیلم سینمایی «کما» با اشاره به گونهی کمدی و موضوعاتی که دستمایهی ساخت این آثار میشوند اظهار داشت: فیلم کمدی، فیلم روز است. آثار کمدی بر عکس فیلمهای سیاسی، جنگی، درام و… تاریخ مصرفشان زود تمام نمیشود. فیلمهای بسیاری را خود ما در دهههای ۷۰ ساختیم که با موضوعات امروز بسیار فاصله گرفتهاند و شاید کِشش کمتری برای مخاطب امروزی داشته باشند. برای مثال در گذشته بارها من را با نوار ویدئو گرفتند و به بازداشتگاه بردند. ما همین موضوع را دستمایهی ساخت فیلممان قرار دادیم اما حالا دیگر این امر اهمیتی ندارد و طبیعتا چون موضوعی است که از بین رفته مخاطب برایش آنچنان جالب نیست فیلمی که بر این اساس ساخته شده است را دنبال کند.
او در خصوص ساخت آثار کمدی گفت: تعدادی ساخت آثار کمدی را پیش پا افتاده میدانند. اتفاقا هنرمندانی که در ساخت یک اثر کمدی دخیل هستند به مراتب زحمات بیشتری میکشند. باید بدانیم ساخت آثاری مانند «انفرادی»، «دینامیت» و… که امسال فروش بسیار خوبی هم در سینماها داشتند به این سادگیها نبوده است. به هر حال اینکه بتوانید تماشاگر را یک ساعت و نیم روی صندلیهای سینما بنشانید کار دشواری است.
تهیهکننده فیلم سینمایی «کلاغ پر» در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت ویدئوهای طنز و وجود شوخیهای معمولی در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی که خط قرمزی هم برایشان وجود ندارد ممکن است کار فیلمسازان ژانر کمدی را سخت و شوخیهایشان را تکراری کند عنوان کرد: ویدئوهای طنزی که بدون خط قرمز در فضای مجازی ساخته میشوند ۲ یا ۳ دقیقه هستند بنابراین اینها هیچ ربطی به ساخت آثار سینمایی ندارند. مگر میتوانیم در فضای مجازی فیلم سینمایی بسازیم؟ نه، بنابراین این دو از نگاه من هیچ ارتباطی با هم ندارند.
علیخانی در پایان گفت: یک فیلمساز آیینهی جامعه است بنابراین فرقی نمیکند که در چه گونهای اثر میسازد مهم کاری است که میکند. یک فیلمساز باید پیشرو و جریانساز باشد.
کمدی هرگز بازنده نیست!
محصولات بخش فروشگاه
۴۹,۰۰۰ تومان