فیلمبردار محبوب «مارتین اسکورسیزی» جایزه می‌گیرد

راجر دیکینز فیلم‌بردار مشهور یک جایزه دیگر به فهرست افتخارتش اضافه می‌کند.
راجر دیکینز فیلم‌بردار برجسته‌ای که برای آثار ماندگاری که با چهره‌هایی چون برادران کوئن، مارتین اسکورسیزی و دیگران خلق کرده شناخته می‌شود، جایزه یک عمر دستاورد هنری را از سینماتک آمریکا دریافت می‌کند.
دیکینز ۱۵ نامزدی اسکار در کارنامه‌اش دارد که ۲ مورد آنها را در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ برای فیلم‌های «بلید رانر ۲۰۴۹» و «۱۹۱۷» دریافت کرده است. جدیدترین موفقیت وی نامزدی از بفتا و انجمن فیلم‌برداران آمریکا (ASC) برای فیلم جدید سم مندس «امپراتوری نور» بوده است. وی همچنین در طول سالیان با کارگردان‌هایی چون جان سایلس، دنی ویلنوو و آگنیسکا هالند همکاری کرده است.
وی ۵ جایزه بفتا در کارنامه دارد که برای «مردی که آنجا نبود» در سال ۲۰۰۱، «جایی برای پیرمردها نیست» در سال ۲۰۰۷، «شجاعت واقعی» در سال ۲۰۱۱، «بلید رانر ۲۰۴۹» در سال ۲۰۱۷ و «۱۹۱۷» در سال ۲۰۱۹ کسب کرده است. وی برای «فارگو» و «یک مرد جدی» برادران کوئن جوایز اسپریت مستقل را برده است.
راجر دیکینز ۷۳ ساله فیلم‌برداری انگلیسی است که به عنوان یکی از بهترین فیلم‌برداران تاریخ سینما شناخته می‌شود. سبک خاص نورپردازی و استفاده از برداشت بلند وی در فیلم‌هایی که ساخته مشهور است. دیکینز از اعضای اصلی انجمن فیلم‌برداران آمریکا و انجمن فیلم‌برداران بریتانیا است. «رستگاری در شاوشنک»، «فارگو»، «جایی برای پیرمردها نیست»، «ذهن زیبا»، «اسکای‌فال» و «سیکاریو» از دیگر آثار مشهور دیکینز هستند.
جایزه لومیر فرانسه، جوایز انجمن فیلم‌برداران آمریکا در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ و جایزه انجمن فیلم‌برداران بریتانیا در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ و جایزه آرتیزین از جشنواره تورنتو ۲۰۱۹ از جمله جوایزی است که وی در کارنامه دارد. وی سال ۲۰۲۱ برای خدماتی که به صنعت سینما کرده عنوان شوالیه را دریافت کرد.
برنامه «سینماتک آمریکا» ۹ فوریه در سانتا مونیکا برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *