تار ایرانی ۸۸ با اجرای علی قمصری:
تارایرانی ۸۸ (چابهار ، بلوچستان) کوه های مریخی
کوه هایی که پا در پیکرش فرو می رود اما ذهن در استحکام هیبت آن درمی ماند…
«سیمرگ (سیمرغ) موسیقی گواتی»
در موسیقی هرگاه نمی توانیم بگوییم حس شادی ، تلخی ، غم و … داریم به اجبار سراغ یک کلمه می رویم : «مرموز» . اما این حس مرموز بیشتر به نامشخص بودن یک فضای احساسی اطلاق می شود. معمولا در این نوع موسیقی هر کس تجربه و دریافت و تأویلی شخصی دارد.
من عاشق بداهه هایی هستم که نمی توان گفت غمگین است و یا شاد. بداهه ی دوم بازتاب وهمی بود که فضای ناشناخته ی کوه های مریخی به من می داد.
گواتی (gvāti) : به اعتقاد مردم بلوچ، گاه بادی در جسم انسان حلول میکند که موجب ایجاد اختلال روحی در فرد میشود.برای خروج این باد از جسم فرد، مراسمی برگزار میشود که گواتی نام گرفته است.
تکرار مداوم یک فیگور یا موتیف در موسیقی گواتی موجب تحرکات یکنواخت جسمانی میشود که بیمار را در جهت محدودیت خودآگاهی سوق میدهد که میتواند با خلسه و ناخودآگاه. این مراسم توسط گواتی ءمات یا مادر گوات رهبری میشود.
این مراسم در واقع نمودی ازعرفان پیش از اسلام است و با سماع عارفانه ارتباط نزدیکی دارد۰
اجرای فواصل منفصل بلوچی برای تار ، پرچالش است. چرا که نمونه ی اجرایی مشابه آن وجود ندارد و دسته ی بلند تار و نوع پرده بندی آن با انگشت گذاری متفاوتی که موسیقی بلوچ می طلبد بیگانه است. گام های موسیقی بلوچی ، بیشتر پنتاتونیک و هگزاتونیک هستند.
ساز بنجو ، یکی از جالب ترین و کامل ترین سازهای این خطه است.
قطعہ آوازی بداهه
ابتدا لیکو سرحدی و زھیروک زامرانی
(زامران منطقہ وسیعی است در بلوچستان شرقی)
( سیمرگ ) سیمرغ
این قطعہ در زمرہ موسیقی گواتی بلوچستان ( موسیقی درمانی) قرار دارد.
متن از اینستاگرام علی قمصری