شرکت سایپا در پی حضور خود در نمایشگاه خودرو شیراز از نسخه اسپورت هاچ‌بک‌کراس خودرو سایپا آریا را به نمایش گذاشته است.

اولین نسخه از خودرو سایپا آریا اسپورت که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته از یک تریم بدنه با خطوط نارنجی‌رنگ که رنگ سازمانی گروه خودروسازی سایپا است و خطوط سیاه‌رنگ استفاده نموده و طرح‌هایی را بر رو بدنه و برخی از قطعات مانند چراغ و رینگ‌های این خودرو ایجاد نموده است.

طراحی ظاهری سایپا آریا اسپورت
در نمای جلو شادولاین اطراف جلوپنجره به رنگ نارنجی درآمده است، همچنین خط ابرویی داخل کاسه چراغ و بخش لبه‌ای بامپر سپر با رنگ نارنجی تزئین شده است. در تلاشی برای جلوهٔ اسپورت و مدرن‌تر خودرو در نمای جلو از چراغ به‌وسیله یک برچسب سیاه‌رنگ تا نزدیک جلوپنجره امتداد داده شده است. بر روی کاپوت سایپا آریا اسپورت یک هواکش برجسته مشکلی براق رنگ نه‌چندان ظریف قرار گرفته که تا حدودی هواکش خودرو محبوب پژو ۲۰۶ را در خاطره‌ها یادآوری می‌کند. شاید بتوان گفت که قرارگرفتن این هواکش “برجسته” از نقاط برجسته تفاوت ظاهری سایپا آریا اسپورت در نمای جلویی با نسخه معمولی محسوب می‌شود.

تغییرات نمای جانبی سایپا آریا اسپورت
در نمای جانبی همچنان خطوط مشکی و نارنجی از گوشه چراغ جلو تا انتهای خودرو و چراغ عقب امتداد پیدا کرده‌اند البته موضوعی که در نمای جانبی جلب‌توجه می‌کند رینگ‌های جدید این خودرو با تریم نارنج است که جدا از اغراق شدید در استفاده از رنگ نارنجی در تمام بخش‌ها، جلوه بهتری به نمای جانبی می‌دهد. روکش آینه‌های جانبی در قسمت بالایی نارنجی شده و همچنین رکاب جدید برای القای حس کراس بودن به‌صورت تزئینی در پایین خودرو جاگذاری شده و به‌احتمال‌قوی تاب قراردادن وزن بدن را نخواهد داشت. استفاده از برچسب‌های سیاه و نارنجی اضافه جهت زینت نمای جانبی و همچنین درج نام Cross Sport و Arya Sport نیز در نمای جانبی به چشم می‌خورد.

تغییرات نمای عقبی سایپا آریا اسپورت
نکته جالب که با رفتن به نمای جانبی و عقب خودرو متوجه آن می‌شوید دورنگ بودن خودرو است. براین‌اساس در نمایی جلو و درب‌ها از یک رنگ و در نمای عقب و سقف از رنگ دیگری استفاده شده است. این شکل از رنگ‌آمیزی سایپا آریا اسپورت در نگاه اول ترکیب جالبی به نظر می‌رسد.

نکته عجیب استفاده از یک بال اضافه بر روی بال عقب رو شیشه خودرو است که به طرز خاصی جانمایی شده و صحنه غریبی را ایجاد کرده است. به نظر می‌آید طراحان این خودرو باله اول را به‌اندازه کافی اسپورت ندانسته و بدون درنظرگرفتن آن، در پی نصب باله دوم با تریم و تزئینات نارنجی‌رنگ برآمده‌اند. گرافیک چراغ‌ها در نمای عقب شاهد تغییری نبوده و همان چراغ‌های نسخه سایپا آریا معمولی را همراه خود دارد. بامپر زیر سپر نارنجی با کلمه cross country، دو خط موازی نارنجی و کلمه لاتین Arya در سمت چپ خودرو و کلمه لاتین Sport در راست زینت‌بخش نمای عقب سایپا آریا اسپورت هستند.
 

امکانات فنی سایپا آریا اسپورت
در بخش فنی و امکانات و تجهیزات داخلی این خودرو هیچ تفاوتی با نسخه معمولی نداشته و از یک پیشرانه قدیمی ۱.۵ توربو شارژ ۸ سوپاپ مشترک با خودرو شاهین بهره می‌برد. این پیشرانه در حداکثر توان خود ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته سایپا آریا اسپورت نیز مانند نسخه معمولی به گیربکس CVT مجهز است که تغییر خوبی محسوب می‌شود.

جمع بندی
در نگاه کلی سایپا آریا اسپورت در بخش طراحی با استفاده اغراق‌آمیز از رنگ نارنجی و مشکی، سعی داشته حس اسپورت تری را به خود بگیرد که البته این فضا در حد همان استفاده از برچسب‌های نارنجی و مشکی خلاصه شده و در بخش فنی و تریم داخلی خبری از حال و هوای اسپورت نیست. این امیدواری وجود دارد که این خودرو در بازنگری‌های آینده شرکت سایپا با پیشرانه جدید و تریم‌های مختلف چهره تکمیل تری به خود بگیرد.