شوهری دارم ۳۵ ساله که کلا استرسی است. شغلش آزاد است و چند ماه پیش یک رفیق، کلاهش را برداشته و اعصابش خیلی خرد است و بی‌اعصاب شده. بعد از آن اتفاق رفتارهایش عوض شده و با من هم خیلی تند رفتار می‌کند. چطور به شوهرم آرامش بدهم؟
 
پاسخ مشاور
مخاطب گرامی، این که در پیام‌تان به استرسی بودن شوهرتان اشاره کرده‌اید نشان می‌دهد این ویژگی را به عنوان یک جنبه از شخصیت وی باور کرده و احتمالا در زمینه درمان این حالت هم به یک نتیجه مایوس‌کننده رسیده‌اید. شاید بتوان گفت این تفکر اولین گام در راه رسیدن به درماندگی است. معمولا فردی که در مقابل عوامل مختل کننده آرامش خود احساس ناتوانی داشته باشد، هیچ اقدامی برای رفع آن علل نمی‌کند چرا که به نتوانستن و نشدن باور پیدا کرده است. بنابراین قبل از این که در باره بخش دوم مطلب‌تان گفت و‌گو کنیم، توصیه می‌کنم به دنبال روش‌های مناسب کاهش استرس و مدیریت اضطراب در همسرتان باشید.
 کمک کنید از شوک اولیه خارج شود
همان‌طور که خودتان هم اشاره کردید، همسرتان به دلیل روحیه استرسی که از قبل داشته، قطعا در مواجهه با این اتفاق تاب‌آوری کمتری داشته و در نتیجه فشار بیشتری را احساس کرده است بنابراین شایسته است در اولین گام احساس همدلی و حمایتگری کافی را از جانب شما دریافت کند تا قدری از حالت شوک و فشار روانی اولیه وی کاسته شود.
  انتقاد و سرزنش نکنید
گاهی در چنین شرایطی بعضی از افراد به جای جست‌وجوی راه‌حل به دنبال پیدا کردن مقصر هستند و این رویه نه تنها کمکی به آن‌ها نمی‌کند بلکه بیشتر به نابسامانی اوضاع و تشویش ذهنی‌شان منجر می‌شود. بنابراین سعی کنید فارغ از چگونگی رخ دادن این مسئله بیشتر به دنبال کاهش اثرات منفی این رخداد در زندگی و سپس یافتن راه‌حل‌های مناسب و ممکن برای احقاق حقوق از دست رفته و جبران باشید.
  همدل و صبور باشید
همدلی، همراهی، حمایت روانی و صبور بودن شما می تواند باعث شود که همسرتان در کنار شما احساس امنیت خاطر و دلگرمی پیدا کند بنابراین شایسته است با حفظ آرامش خود، آن را به همسرتان هم القا کنید چرا که حضور در کنار یک شخص آرام می‌تواند به ایشان آرامش بدهد.

نویسنده : دکتر حسین محرابی| ‌ روان شناس