محققان دانشگاه بیرمنگام، ابزار جامعی را تولید کرده اند که قادر است علائم کووید طولانی مدت را ارزیابی کند. این ابزار می تواند در تحقیقات و مراقبت ‌های بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

محققان دانشگاه بیرمنگام انگلستان، موفق به تولید ابزار جامعی شده اند که می تواند به خوبی علائم کووید طولانی مدت را ارزیابی کند. این ابزار برای بیمارانی که کووید طولانی مدت را تجربه کرده‌اند، ساخته شده است و می‌ تواند علائم و تأثیر آن بر زندگی روزمره شان را نشان دهد.

در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نشانه برای کووید طولانی مدت شناسایی شده که می توانند افراد را تا ماه ها پس از رفع عفونت اصلی ویروس کرونا، تحت تاثیر قرار دهند. 

این علائم می توانند بر بسیاری از اندام های بدن تأثیر بگذارند و شامل تنگی نفس، خستگی یا مه مغزی هستند و تخمین زده می شود که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهند.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و محققان، به روش های قابل اعتمادی برای اندازه گیری این علائم نیاز دارند تا با توسعه درمان های جدید و ارائه خدمات مراقبتی مطلوب به بیماران کمک کنند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه بیرمنگام، پرسشنامه بار علائم (Symptom Burden Questionnaire) برای کووید طولانی مدت را جهت رسیدگی به این چالش طراحی کردند. بیماران از آن برای گزارش علائم خود استفاده می کنند و داده ‌ها می‌توانند در شناسایی درمان ‌ها و تاثیر آن‌ ها استفاده شوند. 

محققان می گویند: بیماران معمولا طیف وسیعی از علائم را تجربه می‌ کنند، اما تشخیص و تایید این علائم توسط پزشکان و سیاست ‌گذاران مراقبت ‌های بهداشتی مسئله دشواری است. ما این ابزار را طراحی و بررسی کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که تا حد امکان جامع است و تکمیل آن برای بیماران سخت نیست.

پرسشنامه به دست آمده، علائم مختلف کووید طولانی و تأثیر این علائم بر زندگی روزمره را اندازه گیری می کند. به گزارش سینا،این ابزار می تواند به اخذ تصمیمات نظارتی در مورد تأیید درمان های جدید برای کووید طولانی منجر شود.

شایان ذکر است یافته های تحقیقاتی مورد اشاره فوق، امروز در نشریه جهانی BMJ منتشر شده اند.