پژو ۴۰۵ در کشورمان آنقدر شناخته شده است که کمتر نیازی به معرفی خواهد داشت. پژو ۴۰۵ با همهی ویژگیهای خود، قریب به سه دهه است که مهمان جادههای ماست. خودرویی با طراحی ظاهری ساده، متناسب، زیبا و به دور از هرگونه اغراق و شلوغی که هویت خود را به صورت صادقانهای به بیننده معرفی میکند و البته برای ما ایرانیها تبدیل به یک آشنای قدیمی شده است. طراحی ۴۰۵ نیز توسط پینین فارینا صورت گرفت و البته یکی از دلایل موفقیت زیاد ۴۰۵ در کنار ویژگیهای فنی مطلوب، همین چهرهی ظاهری آن بود. در فضای کابین نیز با یک فضای راحت و خانوادگی مواجه هستیم که هنوز هم در برابر استانداردهای امروزی مطلوب به نظر میرسد. پژو ۴۰۵ از اواخر دههی ۶۰ شمسی با مدل GL گام به کشورمان گذاشت تا بدین ترتیب تبدیل به یکی از مهرههای اصلی صنعت خودرو کشورمان شود. نمونههای اولیه ۴۰۵ واردشده به کشورمان از نوع اتاق قبل فیسلیفت (دهه هشتاد) تیپ GL با پیشرانهی XU5 به حجم ۱۵۸۰ سیسی و ۹۱ اسب بخار قدرت بودند. این مدلها فاقد هرگونه امکانات اولیه نظیر فرمان هیدرولیک، کولر، رادیوپخش و شیشهبالابر برقی بودند و البته مجموعه داشبورد آنها کاملا متفاوت از ۴۰۵ فعلی بود که زیبایی خاص خود را داشت. سپس اتاق فیسلیفت دهه نودی با همین مشخصات وارد شد و پسازمدتی مدل GLX با پیشرانهی XU9 معروف به پژو ۲۰۰۰ جایگزین GL شد و طرفداران بسیاری پیدا کرد تا بدینترتیب میخ پژو در بازار ایران کوبیده شود. هم اکنون نمونههای سالم اندکی از ۴۰۵های GL در کشورمان باقی مانده که خرید یکی از آنها میتواند تجربهای جالب و متفاوت باشد؛ البته اگر بتوانید با فقدان تجهیزات و بازار فروش ضعیف آن کنار بیایید.
خودروی پژو ۴۰۵ یک خودروی خانوادگی بزرگ است که توسط شرکت فرانسوی پژو از جولای سال ۱۹۸۷ به تولید رسید و از همان ابتدا تحت لیسانس شرکت پژو در شرکتهای خودروسازی مختلف سایر نقاط جهان و خارج از کشور فرانسه مونتاژ و تولید میشد. این خودرو درست یک سال پس از عرضه با کسب امتیازی بیسابقه، لقب «خودروی سال اروپا» را بدست آورد؛ پژو ۴۰۵ برای کسب این جایزه امتیاز ۴۶۴ را بدست آورد که در تاریخ اهدای این عنوان تا به امروز دستنیافتنی باقیمانده است و تنها آلفارومئو ۱۵۶ در سال ۱۹۹۸ با کسب امتیاز ۴۵۴ اندکی به این عدد نزدیک شد. این مسئله خود نشاندهندهی محبوبیت قاطع ۴۰۵ در بازارهای اروپا است، اتفاقی که با اختلافی چند ساله در بازارهای داخلی کشور ما هم افتاد و پژو ۴۰۵ یکی از پرفروشترین و محبوبترین خودروهای داخلی تا به امروز شده است.
مقدمه

موفقیت بی حد و حصر ۴۰۵ موجب شد تا این کمپانی فرانسوی تصور کند که حالا در صورت ورود به بازارهای ایالات متحده آمریکا میتواند جایگاهی را که خودروهای ژاپنی برای مدتی در دست داشتند، از آنها بگیرد اما متاسفانه این تفکر خیالی بیش نبود و پژو ۴۰۵ آخرین خودروی پژو لقب گرفت که در آمریکا به فروش رسید و این کمپانی بازار آمریکا را برای همیشه فراموش کرد.
این خودرو نهایتاً در سال ۱۳۷۰ به بازارهای داخلی کشور وارد شد. اولین مدل معرفیشده از پژو در داخل GL 1600 بود و با فاصلهی یک سال مدل GLX 1600 هم با امکانات و تجهیزات بیشتر به معرفی رسید. در سال ۱۳۷۲ همزمان با فیسلیفت خودرو در بازارهای جهانی، مدلهای داخلی هم این تغییرات را در خود جای دادند. همچنین در سال ۱۳۷۴ پیشرانهی تازهای بر روی این مدل به همراه گیربکس اتوماتیک به تولید رسید، اما گیربکس اتوماتیک بر روی این مدل دوام چندانی نیاورد و یک سال بعد گیربکس دستی بار دیگر جای آن را گرفت.
طراحی خودرو
طراحی پژو ۴۰۵ از همان ابتدا نظر بسیاری از منتقدین را به خود جلب کرد. این خودرو در حقیقت توسط شرکت ایتالیایی Pininfarina طراحی شده که کارنامهی بسیار درخشانی در زمینهی طراحی خودرو دارد. همزمان با طراحی این مدل، آلفارومئو ۱۶۴ هم توسط شرکت Pininfarina طراحی شد و به همین خاطر، از نظر ظاهری، پژو ۴۰۵ شباهت زیادی به آلفارومئو ۱۶۴ دارد.


کابین پژو ۴۰۵ هم یکی از نقاط قوت آن بود. طراحی کابین در عین سادگی، فضای زیادی را در اختیار سرنشیان خود قرار میداد و از همین نظر، پژو ۴۰۵ به یک خودروی خانوادگی ایدهآل تبدیل شده بود. کیفیت مواد و پوششهای داخلی علیرغم استفاده از پلاستیک در سطح بسیار خوبی قرار داشت.
سطح تجهیزات پژو ۴۰۵ در کشورهای مختلف بسیار متنوع بود. در داخل کشور اما این مدل در ابتدا در قالب دو تریم GL و GLX عرضه شد و بعدها مدل GL به طور کامل متوقف و تریم GLX جای آن را گرفت. پس از گذشت مدتی از عرضهی تریم GLX، شرکت خودروسازی ایران خودرو با فیسلیفتی تازه تریم SLX را معرفی کرد که از پیشرانه و ظاهر متفاوتی در مقایسه با مدل GLX برخوردار بود. در این بین، پژو GL از کمترین سطح امکانات و تجهیزات برخوردار بود.
عملکرد و پیشرانهی خودرو
پژو ۴۰۵ GL در ابتدای عرضهی خود با نام GL 1600 هم شناخته میشد که در واقع به نوع پیشرانهی این خودرو اشاره داشت. پیشرانهی اولیه استفاده شده در این مدل در واقع همان پیشرانهی ۱.۶ لیتری (جابهجایی ۱۵۸۰ سی سی) سری PSA XU با کد XU5 2C بود که بر روی خودروهای دیگری از جمله پژو ۳۰۹ و سیتروئن BX هم استفاده شده بود. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر توان ۶۷ کیلووات (۹۱ اسب بخار) را داشت. مدتی بعد از عرضهی خودرو، پیشرانهی تازهای بر روی این مدل مورد استفاده قرار گرفت که پیشرانهی ۱.۹ لیتری (۱۹۰۵ سی سی) همان سری PSA XU اما این بار با کد XU9 2C بود. این پیشرانهی تازه با قدرت و گشتاوری کمتری بر روی مدلهای پژو ۳۰۵ و پژو ۳۰۹ هم قرار گرفته است. پیشرانهی جدید پژو ۴۰۵ توانایی تولید حداکثر توانی معادل ۸۰ کیلووات (۱۰۸ اسب بخار) را داشت.

یکی از مشکلات این پیشرانهی تازه، مصرف سوخت بالای آن بود به همین خاطر شرکت خودروسازی ایران خودرو تصمیم گرفت تا از سال ۱۳۸۱ پیشرانهی تازهای با جابهجایی ۱.۸ لیتر (۱۷۶۱ سی سی) را جایگزین آن کند. این پیشرانه که در واقع باز هم از همان سری PSA XU بود در ابتدا با کد XU7 JP / LFZ شناخته میشد و توانایی تولید حداکثر توان ۷۴ کیلووات (۱۰۰ اسب بخار) را داشت. در حال حاضر این پیشرانه بر روی خودروهای مختلف ایران خودرو از جمله سمند LX و پژو پارس با نام «پیشرانهی L3» همچنان مورد استفاده قرار میگیرد.
جمعبندی
پژو ۴۰۵ GL با ورود خود با بازار داخلی روندی را شروع کرد که تا به امروز ادامه پیدا کرده است. این خودرو از طراحی جذاب و دلنشینی برخوردار بود و فضای داخلی آن جای کافی برای پنج سرنشین را فراهم میکرد. به خصوص فضای سر زیاد سرنشینان عقب از نقاط قوت پژو ۴۰۵ بود که همچنان در مدلهای دیگر ادامه پیدا کرده است. پیشرانههای ابتدایی ۴۰۵ چندان بهینه نبودند اما به مرور زمان امتحان گزینههای مختلف در نهایت، پیشرانهی ثابت L3 برای این مدل انتخاب گردید که هنوز از آن استفاده میشود. تولید پژو ۴۰۵ GL با گذشت چند سال از زمان عرضه، نهایتاً متوقف شد و مدل GLX و بعد از آن SLX راه آن را تا به امروز به عنوان یکی از محبوبترین خودروهای سدان داخلی ادامه دادند.

مشخصات
-
ارتفاع
۱۴۱۰ سانتیمتر
-
طول
۴۴۰۸
-
تعداد سوپاپ
۸
-
ویژگیهای خودرو
استارت سوئیچی
-
ویژگیهای چراغ
چراغ مهشکن عقب
-
ویژگیهای پیشرانه
تنفس طبیعی
-
نوع فرمان
مکانیک
-
نوع جعبه دنده (گیربکس)
دستی
-
نوع ترمزهای جلو و عقب
دیسکی/کاسهای
-
محور محرک (دیفرانسیل)
جلو
-
گرمکن صندلی
بدون گرمکن صندلی
-
کلاس خودرو
سدان (صندوق دار)
-
فاصله دو محور
۲۶۶۹ میلیمتر
-
عرض
۱۶۹۴
-
سوخت مصرفی
بنزینی
-
سرد کن صندلی
ندارد
-
سانروف
بدون سانروف
-
حداکثر گشتاور
۱۳۲
-
حداکثر توان
۹۱
-
حجم مخزن سوخت
۷۰ لیتر
-
حجم صندوق بار
۴۷۰ لیتر
-
حجم
۱۵۸۰ میلیلیتر
-
جنس رینگ
فولاد
-
جنس پوشش صندلی
پارچه
-
تعداد سیلندر
۴
-
تعداد سرنشین
۵
-
تعداد دنده
۵
-
تعداد درها
۴
-
تعداد صندلی
۵
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.