خودروی «سایپا کوییک» اواخر سال ۹۵ برای اولین بار توسط شرکت سایپا رونمایی شد. این خودرو بنا به گفتهی مسئولین سایپا ارزانترین خودروی دنده اتوماتیک تولید داخل با امکانات بالا خواهد بود. خودروی سایپا کوییک در سه تیپ مختلف تولید میشود. تیپ پایهی آن از یک جعبه دندهی ۵سرعتهی دستی و دو تیپ ST_A و SE_A از جعبه دندهی اتوماتیک CVT بهره میبرند. خودروی کوییک از پیشرانهی مشترک با تیبا و ساینا بهره میبرد. این پیشرانهٍی چهار سیلندر خطی با حجم ۱.۵ لیتر قادر به تولید توانی معادل ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتنمتر است. از لحاظ ظاهری خودروی کوییک شباهتهای زیادی مخصوصا در نمای جلو به مدل ساینا دارد ولی با تغییر در کلاس آن به کلاس هاچبک کراس میتوان آن را با برلیانس C3 و ساندرو استپوی مقایسه نمود. سایپا کوییک در همهی کلاسها از امکاناتی نظیر شیشهبالابرهای برقی در جلو وعقب، سنسور پارک دندهعقب، کیسههوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS+EBD، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک بهره میبرد. در کلاس فول سایپا کوییک امکاناتی مثل سیستم استارت دکمهای، کامپیوتر سفری، فرمان برقی، شیشه دودی عقب، دوربین دید عقب، مسیریاب و امکانات رفاهی دیگری نیز تعبیه شده است. خرید خودروی سایپا کوییک برای افرادی توصیه میشود که خرید خودروی با امکانات رفاهی بالا و اتوماتیک با هزینهی کمتر را به خرید خودروی با اصالت بیشتر ولی با امکانات کمتر را ترجیح میدهند.
- طراحی مدرن و زیبا
- فضای داخلی جادار و راحت
- امکانات متعدد رفاهی و ایمنی
- عملکرد فنی ضعیفتر از رقبا
کلاس کراساور فشرده که به تازگی موفق شده نظر بخش وسیعی از خریداران جهانی را به خود جلب کند، در داخل کشور هم با اقبال بیشتری از سوی مشتریان همراه بوده و در چند سال گذشته شاهد عرضهی محصولات تازهای از جمله رنو ساندرو استپوی و برلیانس کراس در این بخش بودهایم. مدتی بود که به نظر میرسید سایپا در حال طراحی مدل هاچبک ساینا است که به نوعی نسخهی فیسلیفت تیبا ۲ هم به شمار میرود. در آخرین روزهای سال ۱۳۹۵، این شرکت از محصول تازهی خود با نام سایپا کوییک رونمایی کرد که از امکانات و طراحی جالبی بهره میبرد و به گفتهی سازندگانش، ارزانترین خودرو دنده اتوماتیک ایران خواهد بود. در ادامه نگاهی اجمالی به این مدل تازه میاندازیم.
سریع یا کوییک؛ مسئله این است!
در نگاه اول نام کوییک ذهن ما را به سمت واژهی انگلیسی «Quick» به معنای «سریع» میبرد و همین مسئله باعث شد تا عدهای نسبت به انتخاب نامی غیرفارسی برای این محصول داخلی انتقاد کنند اما مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا، در پاسخ به این انتقادها بیان کرد که «کوییک» نامی ایرانی بوده و پیشینهی چهار ساله دارد و علاوه بر این، نشانههایی از بکارگیری این نام در میان مناطق و قبایل مختلف ایرانی هم عنوان شد.
اگر بحث داخلی یا خارجیبودن این نام را هم کنار بگذاریم، تناسبی میان نام کوییک با سایر محصولات سایپا از جمله ساینا و تیبا دیده نمیشود؛ به خصوص که به هیچ عنوان نمیتوان منکر شباهت ظاهری و فنی این مدل با ساینا شد. تا قبل از این هم سایپا رویهی خود را کمی تغییر داده بود و مشابه محصولات پژو، از اعداد سه رقمی برای نامگذاری مدلهای سدان و هاچبک پراید استفاده میکرد که مدلهای سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۳۱ از جملهی آنها هستند. در مجموع نگاهی به این نامها نشان میدهد که سایپا وضعیت بلاتکلیفی در نامگذاری محصولات خود دارد که در نهایت منجر به سردرگمی مشتریان میشود.
طراحی و امکانات
طراحی سایپا کوییک موفقیت بزرگی برای شرکت خودروسازی سایپا محسوب میشود و شاید برای اولین بار است که از نظر ظاهری محصولی به نسبت بیعیب و نقص را از این شرکت خودروسازی میبینیم. در نمای جلو هر چند کوییک شباهت فراوانی به ساینا دارد اما بسیاری از نقص و ایرادات آن به خصوص در طراحی جلوپنجره گرفته شده و در مجموع ظاهر جلوی خودرو زیباتر از ساینا است. در نمای جانبی، سایپا به خوبی از طراحی مرسوم خودروهای کراساور فشرده پیروی کرده و قسمتهایی مثل بچهگلگیرها و ریلهای سقفی زیبایی کوییک را دو چندان کردهاند. نمای عقب کوییک طراحی زیباتری نسبت به تیبا ۲ دارد و ظاهر چراغهای عقب ما را به یاد نسل گذشتهی سری X بیامدبلیو میاندازد.
با توجه به ابعاد بزرگ کوییک نسبت به یک مدل هاچبک معمولی، فضای داخلی آن هم برای سرنشینان راحتتر است. سایپا کوییک برای عرضه در سه تیپ مختلف با امکانات و تجهیزات گسترده برنامهریزی شده است که در میان تولیدات داخلی تا حدودی بیسابقه بوده و قابلرقابت با محصولات چینی وارداتی است. از جمله امکانات این مدل در بعضی تیپها میتوان به سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور پارک دنده عقب، دوربین دید عقب، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سیستم ورود به خودرو بدون سوئیچ و سیستم استارت دکمهای اشاره کرد.
عملکرد و مشخصات فنی
سایپا کوییک قدرت اصلی خود را از پیشرانهی M15 که قبل از این بر روی مدلهایی چون ساینا، تیبا و تیبا ۲ هم مورد استفاده قرار گرفته بود، دریافت میکند. این پیشرانه در حقیقت همان موتور پراید است که با همکاری شرکت مگاموتور و گروه آلمانی FEV تغییراتی بر روی آن صورت گرفت تا خروجی قدرتمندتری داشته باشد. پیشرانهی M15 با جابهجایی ۱.۵ لیتری (۱۵۰۳ سیسی) توانایی تولید حداکثر توان ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد.
مدل پایهی سایپا کوییک که با تیپ ST شناخته میشود، از دریچه گاز مکانیکی برای این پیشرانه استفاده میکند و نیروی خروجی آن را به کمک یک گیربکس دستی پنج سرعته به چرخها میرساند اما تیپهای ST-A و SE-A علاوه بر برخورداری از دریچهی گاز برقی بر روی پیشرانه، از گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته (CVT) برای انتقال نیرو به چرخها بهره میبرند. استفاده از دریچهی گاز برقی که قبل از این هم بر روی ساینا صورت گرفته بود، مزایای زیادی برای عملکرد فنی خودرو دارد که بارزترین آن امکان کنترل بهینهتر پیشرانه و واکنش آن نسبت به پدال گاز و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو است. همچنین استفاده از دریچهی گاز برقی به سازندگان امکان تعریف حالتهای مختلف رانندگی از جمله اکونومی و اسپرت را میدهد تا دست راننده در انتخاب نوع عملکرد پیشرانه بازتر باشد؛ البته کوییک از چنین قابلیتی برخوردار نیست اما میتوان در آینده شاهد چنین امکانی در محصولات داخلی بود.
ایمنی و کیفیت ساخت
میتوان با توجه به روند تولید محصولات سایپا در خصوص مدل تازهی کوییک پیشبینیهایی داشت که در هر صورت دقیق نیستند. اگر نگاهی به گزارشات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بیاندازیم، محصولات سایپا به ندرت موفق شدند تا در مصاف با رقبا سطح کیفی بهتری را به نمایش بگذارند و شاید در این میان تنها کیا سراتو میتواند یک استثنا باشد.
در گزارش شهریورماه ۱۳۹۶ این شرکت، خودروی ساینا که محصولی نسبتاً جدید و نزدیک به کوییک است، با کسب تنها یک ستارهی کیفی در جایگاه بیست و دوم از میان بیست و پنج خودروی حاضر در این کلاس قیمتی قرار گرفته که دو جایگاه ضعیفتر از آن هم به ترتیب به تیبا ۲ و تیبا، از دیگر محصولات سایپا، تعلق دارند. این در حالی است که پژو ۲۰۶ به عنوان نزدیکترین رقیب کوییک با کسب سه ستارهی کیفی بالاتر از دنا پلاس در جایگاه دهم همین ارزیابی قرار گرفته است. با این حساب حتی اگر شرکت سایپا عزمی راسخ برای افزایش کیفیت سایپا کوییک نسبت به محصولات گذشتهی خود داشته باشد، به نظر نمیرسد که بتوان جایگاهی بالاتر یا حتی یکسان با پژو ۲۰۶ را برای آن متصور شد.
جمعبندی
با احتساب صحبتهای گفته شده میتوان گفت رقیب کلیدی سایپا کوییک این کلاس پژو ۲۰۶ است. در این میان اگر چه ممکن است که عملکرد فنی و سطح کیفی پژو ۲۰۶ در ردهی بالاتری قرار داشته باشد اما سایپا کوییک از حیث امکانات رفاهی و ایمنی با دست پر وارد میدان شده و برتری محسوسی در این بخش نسبت به پژو ۲۰۶ دارد. هر چند صحبت در خصوص ظاهر خودرو قبل از هر چیز، به سلیقهی شخصی برمیگردد اما نباید از این موضوع غافل شد که سایپا کوییک با طراحی مدرن و ابعاد بزرگتر خود علاوه بر اینکه نسبت به ظاهر آشنا و قدیمی پژو ۲۰۶ جذابتر است، از فضای داخلی راحتتری هم بهره میبرد.
در مجموع به نظر میرسد که محصول تازهی سایپا قابلیتهای مناسبی داشته و بدون شک در کلاس قیمتی خود به عنوان یک کراساور فشرده میتواند به فروش موفقی دست پیدا کند.
مشخصات
-
ارتفاع
۱۵۲۴ سانتیمتر
-
طول
۳۹۸۹
-
تعداد سوپاپ
۱۶
-
ویژگیهای خودرو
استارت سوئیچی
-
ویژگیهای چراغ
چراغ مهشکن عقب
,چراغ ترمز عقب
-
ویژگیهای پیشرانه
تنفس طبیعی
-
نوع گیربکس اتوماتیک
CVT
-
نوع فرمان
برقی
-
نوع جعبه دنده (گیربکس)
اتوماتیک
-
نوع ترمزهای جلو و عقب
دیسکی/کاسهای
-
محور محرک (دیفرانسیل)
جلو
-
گرمکن صندلی
بدون گرمکن صندلی
-
کلاس خودرو
هاچ بک
-
فاصله دو محور
۲۴۱۲ میلیمتر
-
عرض
۱۶۸۸
-
سوخت مصرفی
بنزینی
-
استاندارد آلایندگی
یورو ۴
-
سرد کن صندلی
ندارد
-
سانروف
بدون سانروف
-
رنگ تودوزی
مشکی
-
حداکثر گشتاور
۱۲۸
-
حداکثر توان
۸۷
-
حجم مخزن سوخت
۴۱ لیتر
-
حجم
۱۵۰۳ میلیلیتر
-
جنس رینگ
آلومینیوم
-
جنس پوشش صندلی
پارچه
-
تعداد سیلندر
۴
-
تعداد سرنشین
۵
-
تعداد درها
۵
-
تعداد صندلی
۵
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.