«هامر» یک شرکت خودروساز آمریکایی و در مالکیت «جنرال موتورز» است که در زمینهی ساخت خودروهای بیابانی فعالیت میکند. «هامر H1» در سال ۱۹۹۲ و با کمک «آرنولد شوارتزینگر» تولید شد. او که از علاقهمندان به خودروهای عضلانی و بزرگ مخصوصا خودروهای نظامی بود، با محبوبیتش به تولید شهری این خودروی نظامی کمک بسیاری کرد. این خودرو با کمک موتور پرحجم ۶۶۰۰ سیسی دیزل خود توانایی تولید ۲۰۵ اسببخار را در دور موتور ۳۴۰۰ دارد؛ همچنین تولید گشتاور ۶۰۰ نیوتنی در دور موتور پایین ۱۸۰۰ و انتقال آن به هر چهار چرخ، نشاندهندهی قدرت خیرهکنندهی این غول آمریکایی در آفرود بوده که نظر ارتش آمریکا را در خصوص سفارشهای متنوع از این خودرو جلب کرده است. هامر H1 در مسیرهای خارججادهای بسیار فوقالعاده عمل میکند. موتور این خودرو در ارتفاع بالایی از سطح زمین جای گرفته است تا بتواند بهراحتی در رودخانهها هم حرکت کند. H1به دلیل عرض زیاد، ثبات بالایی دارد و از بلندیهای ۲۲ اینچی (حدود نیم متر) بهراحتی بالا میرود. همچنین این اتومبیل به سیستم کنترل باد لاستیکها مجهز است و راننده میتواند به دلخواه خود، باد لاستیکها را تنظیم کند. هامر مدل H1 از ویژگیهای منحصربهفردی برخوردار است. رادیاتور آن در سطح بالایی قرار دارد و به جای استفاده از لاستیکهای معمولی در آنها، از رینگهایی با جنس آلومینیوم یا کائوچو استفاده شده؛ در نتیجه برای حرکت روی سطوح پرپیچوخم مناسب است. این خودروی غولپیکر و حجیم آمریکایی میتواند با باک ۱۱۰ لیتری خود با هربار سوختگیری، حدود ۶۰۰ کیلومتر را طی کند.
البته این خودرو با موتورها و گیربکسهای مختلف دیزلی دیترویت ۶٫۳ لیتری هشتسیلندر با گیربکس سهسرعته، موتور دیزلی دیترویت ۶٫۵ لیتری هشتسیلندر با گیربکس چهارسرعته، موتور بنزینی او ورتک ۵٫۷ لیتری هشتسیلندر با گیربکس چهارسرعته، موتور توربودیزلی دیترویت ۶٫۵ لیتری با گیربکس چهارسرعته و موتور توربو دیزلی دورامکس ۶٫۶ لیتری با گیربکس پنجسرعته به بازار عرضه شده که مشتریها با توجه به نیاز و کاربردهای مختلف خود قادر به انتخاب آنها هستند.
این خودرو به دلیل ذات نظامی و خشن خود توانسته محیط و طراحی داخلی متناسب با سلیقهی علاقهمندان به خودروهای بزرگ و نظامی مانند آرنولد را فراهم کند که میتوان به کنسول وسط بزرگ آن اشاره کرد که درواقع خودرو را به دو نیم تقسیم میکند. روی این کنسول، دریچههای هوا برای سرنشینان عقب، کلیدهای بالابر پنجرهها، دو عدد جالیوانی و… قرار داده شده است. در کل این خودرو با توجه به ذات نظامی و طراحی خاصش، قطعا مشتریان با طیف سلیقههای مشابه را دربرمیگیرد. شاید همین دلیل باعث شده که مدل H1 را نتوان مانند دیگر مدلهای هامر به صورت دائمی در خیابانها مشاهده کرد.
- قدرت بالا
- طراحی جذاب
- مصرف سوخت بالا
خودروی هامر H1 یک وسیلهی نقلیهی خارج شهری (off-road) غیرنظامی بوده که بر پایهی مدل M998 خودروی نظامی هاموی «Humvee» ساخته شده است که توسط شرکت اِی. اِم. جنرال «AM General» طراحی شده بود. این خودرو از سال ۱۹۹۲ تا سال ۲۰۰۶ به تولید رسید و آغازگر تولید خودروهای هامر «Hummer» بود. مدل هامر H1 در ابتدا تنها با عنوان «هامر» شناخته میشدند اما در سال ۱۹۹۹ دو شرکت آمریکایی جنرال موتورز و اِی. اِم. جنرال اقدام به طراحی خودرویی با نام هامر H2 کردند که با تغییرات زیادی بر روی شاسی GMC 2500HD ساخته شده بود. در همین زمان بود که مدل اصلی هامر به «هامر H1» تغییر نام داد. برای خریداران، مدل ۲۰۰۶ هامر H1 که با نام اچ ۱ آلفا «H1 Alpha» هم شناخته میشود، از محبوبیت بیشتری برخوردار بود. این مدل قدرتمندترین موتور و در عین حال بهترین مصرف سوخت را نسبت به سایر مدلهای H1 داشت. به طور کلی، هامر H1 خودرویی با تولید بسیار محدود بود.
نگاهی کلی به خودرو
هامر H1 (نام رسمی این مدل که بعد از رونمایی مدل H2 بر روی آن گذاشته شد) یک نسخهی غیرنظامی از خودروی چرخدار چندمنظوره با توانایی تحرک بالا (HMMWV) یا همان هاموی (Humvee) است که توسط ارتش ایالات متحده آمریکا استفاده میشد. شرکت ای. ام. جنرال (A.M. General)، تولیدکنندهی حال حاضر خودروی هامر H1، در سال ۱۹۸۳ در اولین مناقصهی دولتی برای ساخت هاموی انتخاب شد. وقتی این مدل در جریان اولین جنگ خلیج فارس در معرض بخش قابل توجهی از مردم آمریکا قرار گرفت، شرکت ای. ام. جنرال متقاعد شد که عرضهی یک مدل غیرنظامی از این خودرو در بازار حال حاضر میتوان موفقیتآمیز باشد. این خودرو به دنبال تصمیم کمپانی ای. ام. جنرال در سال ۱۹۹۲ برای اولین بار در دسترس مردم عادی قرار گرفت و از آن زمان تا به حال به طور مداوم در تعداد محدودی به فروش میرسد. اگر چه اصلاحات خاصی بر روی خودرو صورت گرفت تا برای فروش عمومی مناسب باشد اما اولین نسخهی غیرنظامی خودرو تقریباً مشابه همان مدل اصلی نظامی بود. بعد از آن، به روزرسانیهایی بر روی خودرو صورت گرفت تا نمای کلی H1 را از یک خودروی نظامی به سمت یک خودروی کراساور آفرود (off-road) تغییر بدهد. از جمله این تغییرات میتوان به پیشرفتهای قابل توجه کابین خودرو اشاره کرد که کنسولهای بازطراحیشده و صندلیهای جدید در مدل ۲۰۰۴ میشد. در نهایت هم، امسال هامر به دنبال بهبود عملکرد این خودرو بود که با نصب پیشرانهی قدرتمندتر و یک گیربکس اتوماتیک پنج سرعتهی تازه در مدل ۲۰۰۶ به این هدف دست یافته است.

نباید فراموش کرد که با وجود هر تعدادی از تغییرات که بر روی این خودرو اعمال شود، در نهایت هامر نمیتواند این واقعیت را تغییر دهد که H1 یک خودروی بزرگ و سنگین است که آداب و رسوم طراحی خودروهای غیرنظامی را نمیداند! به عنوان نمونه در مقایسه با لکسوس LX 470، هامر H1 به طرز ناامیدکنندهای ابتدایی، گران و برای کاربریهای معمولی بیفایده به نظر میرسد. البته این مسئله چندان هم تازه یا عجیب نیست و کمپانی هامر کاملاً از این موضوع آگاهی دارد که H1 یک خودروی خاص و حرفهای است و دقیقاً به همین خاطر است که حالا برای مشتریان عمومی خود مدلهای کوچکتری از آن را مثل شاسیبلندهای H2 و H3 به تولید میرساند. خودروهایی که هر دو ظاهری مشابه H1 دارند اما برای کاربریهای روزانهی مشتریان بسیار واقعگرایانهتر هستند. تنها زمانی که یک نفر میخواهد در بخش آفرود پشت سر هیچ مانعی گرفتار نشود و یا با خودروی قدرتمند خود به دنبال خودنمایی در شهر است، هیچ شکی در آن نیست که هامر H1 به خوبی از پس این کار بر میآید!
قابلیتهای جدید

هامر H1 در بخش پیشرانهی خودرو با پیشرفتهای قابل توجهی همراه بوده است. این خودرو که حالا برچسب «آلفا» بر روی آن خورده، از یک پیشرانهی ۶.۶ لیتری جدید توربودیزلی (گازوئیلی) با آرایش هشت سیلندر V شکل (V8) استفاده میکند که برای تولید حداکثر توان ۳۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۷۰۵ نیوتن متر بر روی این مدل نصب شده است. این قدرت و گشتاور خروجی به مراتب بهتر از پیشرانهی مدل سال پیش با حداکثر توان ۲۰۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۵۹۶ نیوتن متری است و بنا بر ادعای کمپانی جنرال موتورز (GM)، این پیشرانهی جدید مصرف سوخت بهتری هم نسبت به مدل قبل خود دارد. یک گیربکس اتوماتیک جدید ۵ سرعته هم بخشی از این تحولات تازه است. این گیربکس با گیربکس چهار سرعتهی مدل قبلی تعویض شده و عملکرد بهتری را چه به هنگام حرکت در سرعتهای پایین و چه در زمان نیاز به حداکثر قدرت پیشرانه از خود نشان میدهد. از جمله دیگر تغییراتی که به سیستم انتقال قدرت خودرو کمک کردهاند میتوان به نیممحور (half shaft) های قویتر، ترمزهای بزرگتر و طراحی جدید چرخدندههای گیربکس H1 اشاره کرد که باعث نرمتر شدن حرکت خودرو به هنگام کاهش سرعت و یا توقف شده است.
طراحی داخلی
کابین خودروی هامر H1 از نظر ارگونومی در طول سالیان اخیر پیشرفتهای زیادی داشته، هر چند همچنان سطح پایینتری را در مقایسه با شاسی بلندهای لوکس ارزانتر از خود نشان میدهد. صندلیها ممکن است برای افرادی با قد و وزن کم مناسب به نظر برسند اما بسیاری از آنها فضای سرنشین را در بهترین حالت تنگ احساس خواهند کرد.


از طرف دیگر ورود و خروج از این خودرو بیشتر شبیه به یک تمرین ورزشی میماند و حسابی باید از توان خود در این بخش استفاده کنید! کلید و دکمههای بزرگ و سنگین مسئولیت کنترل تجهیزات داخلی را برعهده دارند و صفحه کیلومتر خودرو با ظاهر دایرهای شکل ابزارهای اندازهگیری سودمند به نظر میرسد. فضای بار هامر H1 کمتر از آن چیزی است که به طور معمول در یک خودروی شاسی بلند فول سایز میبینیم.
تجهیزات و امکانات رفاهی
هامر H1 Alpha یک خودروی شاسی بلند با چهار سرنشین است که تا به حال در دو پیکرهی ظاهری عرضه شده است: مدل روباز چهار درب و مدل واگن چهار درب. اما هر دوی این مدلها از امکانات و تجهیزات مشابهی استفاده میکنند که از جملهی آنها میتوان به پنجرههای برقی، امکان ورود بدون کلید، آینههای بیرونی با گرمکن، صندلیهای چرمی، کروز کنترل، سیستم تهویهی مطبوع هوا و یک سیستم صوتی با ۸ اسپیکر، ۲ سابووفر و تنها پشتیبانی از CD اشاره کرد. همچنین، یک سیستم مرکزی باد لاستیکها که یک کمپرسور هوا را به کار میگیرد، به شما اجازه داده تا از طریف دکمهها و کلیدهای داخل کابین خودرو فشار لاستیکها را تنظیم کنید.
اندازهی استاندارد چرخها در این مدل ۱۷ اینچ با تایرهای ران-فلت (run-flat) بوده و چرخهای آلومینیومی ۱۷ اینچی دو قسمتی با قفلهای دومهره (dual bead) برای این مدل قابل انتخاب هستند. علاوه بر این، یک پکیج ماجراجویی آفرود هم وجود دارد که شامل قفلهای دیفرانسیل Eaton E-Locker، یک عدد وینچ (winch) 5.5 تنی و چرخهای دوقسمتی ۱۷ اینچی میشود
پیشرانهی خودرو
خودروی هامر H1 مدل ۲۰۰۶ از موتور هشت سیلندر (V8) دوراماکس «Duramax» استفاده میکند. موتورهای دوراماکس با همکاری دو شرکت جنرال موتورز «GMC» آمریکا و ایسوزو «Isuzu» ژاپن طراحی شدهاند و در خودروهای سنگین مورد استفاده قرار میگیرند. مدل LLY (یا 8GF1) که در هامر H1 قرار دارد در اواسط سال ۲۰۰۴ رونمایی شد و تا پایان سال ۲۰۰۵ از آن استفاده میشد. LLY یک موتور ۶.۶ لیتری (۶۵۹۹ cc) توربوشارژری گازوئیلی (دیزلی) است که میتواند حداکثر توان ۳۰۰ اسببخار را در ۳۰۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۷۰۵ نیوتنمتر را در ۱۶۰۰ دور بر دقیقه تأمین کند که بیش از ۴۶% نسبت به موتور ۶.۵ لیتری سال پیش بهبود داشته است. این موتور بر روی شورولت سیلورادو «Silverado» هم استفاده شده است. هابهای دندهزنی، دیفرانسیلهای جلو و عقب با لغزش محدود و قفلهای الکترونیکی دیفرانسیل سفارشی با هم ترکیب میشوند تا یک رانندگی قدرتمند و سرسختانه را به هامر H1 آلفا ببخشند. اگر از تجهیزات به درستی استفاده شود، مدل روباز این خودرو میتواند وزنی بیش از ۴ تن را یدک بکشد.

سیستم سوخترسانی این موتور از نوع تزریق مستقیم پرفشار مسیر-مشترک «Common-rail» است که به طور مستقل توسط شرکت آلمانی بوش «Bosch» طراحی شده است. با توجه به مشکلات انژکتورهای موتور LB7 که در مدلهای قبلی استفاده میشد، پوشش سوپاپها تغییر کرده تا بدون حذف آنها، دسترسی به انژکتورها فراهم شود. این مسئله باعث میشود تا در صورت نیاز به تعمیر انژکتور، هزینههای مربوط به آن به شکل قابلتوجهی کاهش یابد.
رانندگی خودرو

اگر چه پیشرانهی قدرتمند تازهی خودرو کمک فراوانی به بهبود شتاب خودرو کرده است، اما هامر H1 آلفا همچنان برای رسیدن از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت عجلهای ندارد و آن را در ۱۳.۵ ثانیه سپری میکند! علاوه بر این، انتظار یک هندلینگ (هدایتپذیری) شبیه به خودروی معمولی، یا حتی هندلینگی شبیه به یک کامیون را از H1 نداشته باشید. هامر به سنگینی در دور و بر شهر حرکت میکند و میغلتد به شکلی که از خودروهای نظامی انتظار میرود. مسافت ترمز خودرو هم اصلاً تعریفی ندارد و بلند است. اما زمانی که وارد مسیرهای ناهموار و یا صعبالعبور میشویم، هامر H1 آلفا به خودرویی بیرقیب مبدل میشود. ارتفاع ۴۱ سانتیمتری خودرو از سطح زمین، زوایای باز جلو و عقب، نسبتهای دندهی پایین و تایرهای گوشتی خودرو به آن اجازه میدهند تا به راحتی بر روی مسیر بخزد و هر مانعی را از پیش روی خود کنار بزند.
ایمنی خودرو

تجهیزات و امکانات ایمنی خودروی هامر H1 مدل ۲۰۰۶ تا حد بسیار زیادی محدود به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم نمایش فشار باد لاستیکها میشود. این خودرو از هیچ کیسهی هوای ایمنی استفاده نمیکند حتی در قسمت راننده! هیچ سازمان یا استاندارد دولتی تا به حال سطح ایمنی هامر H1 را مورد بررسی قرار نداده است و از این نظر، نمیتوانیم با آمار و ارقام دقیق در رابطه با آن صحبت کنیم، هر چند وزن این خودرو بدون سرنشین یا بار معادل ۳.۴ تن بوده و همین مسئله میتواند خیال شما را از بابت مقاومت و استحکام بدنه و همچنین پایداری خودرو بعد از تصادف راحت کند.
جمعبندی
خودروی هامر H1 بدون شک علیرغم تلاش سالهای پیش کمپانی برای عمومیسازی آن، همچنان خودرویی با تواناییهای خاص و برای مشتریهای به خصوص است. قسمتهای زیادی از خودرو فاصلهی بسیاری با سایر رقبای شاسی بلند این کلاس حتی با قیمتی پایینتر دارند و هامر H1 نمیتواند آن سطح از رفاه و امکانات لوکس سایر خودروهای SUV را در اختیار شما بگذارد. پس تا زمانی که نیاز مبرم به توجه دیگران پیدا نکردید یا قصد بالارفتن از یک کوه راست را با خودروی خود ندارید، هامر H1 را به دست سلبریتیهای هالیوود و یا ارتش آمریکا بسپارید!

مشخصات کلی
-
طول
۴۶۸۶.۳ میلیمتر
-
عرض
۲۱۹۷ میلیمتر
-
ارتفاع
۱۹۵۵.۸ میلیمتر
-
وزن
۳۵۵۰ کیلوگرم
-
فاصله دو محور
۲۱۹۷.۱ میلیمتر
-
حجم مخزن سوخت
۱۱۰ لیتر
نوع و کلاس خودرو
-
کلاس خودرو
پیکاپ
-
تعداد سرنشین
چهار نفر
-
اندازه رینگ
۱۷ اینچ
-
جنس رینگ
آلومینیوم
پیشرانه
-
تعداد سیلندر
هشت سیلندر
-
تعداد سوپاپ
۳۲ سوپاپ
-
حجم
۶۶۰۰ سی سی
-
حداکثر توان
۳۰۰ اسب بخار
-
حداکثر گشتاور
۶۰۰ نیوتن متر
-
نوع تنفس موتور
توربو شارژ
-
نوع سوخت
گازوئیلی
جعبه دنده و سیستم انتقال نیرو
-
نوع جعبه دنده (گیربکس)
اتوماتیک
-
محور محرک (دیفرانسیل)
چهار چرخ
امکانات
-
ویژگیها
کروز کنترل
ترمزها
-
نوع ترمزهای جلو و عقب
دیسکی
-
سامانه ضد قفل (ABS)
دارد
-
توضیحات تکمیلی ترمزها
ESB-EBD
چراغ ها
-
قابلیت چراغهای جلو
چراغ مه شکن جلو
-
سایر چراغها
چراغ مه شکن عقب
فضای داخلی
-
نوع فرمان
هیدرولیک
-
تعداد صندلی
چهار عدد
-
جنس پوشش صندلی
چرم
-
گرم کن صندلی
دارد
-
شیشه بالابر برقی (شیشههای جلو)
دارد
-
شیشه بالابر برقی (شیشههای عقب)
دارد
-
تعداد درها
چهار عدد
-
قفل مرکزی
دارد
-
تنظیم برقی آینهها
ندارد
-
سانروف
ندارد
سیستم صوتی و تصویری
-
نوع پخش کننده
CD Player
-
درگاه USB
ندارد
-
مانیتور جلو
ندارد
-
مانیتور عقب
ندارد
سیستم هشدار دهنده
-
سنسور دنده عقب
ندارد
-
سیستم هشدار صوتی باز بودن کمربند
ندارد
-
سیستم مسیریاب (نویگیشن)
دارد
-
سیستم خودکار پارک خودرو
ندارد
-
سیستم ضد سرقت خودرو
دارد
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.